Slik fungerer radial trykkbølgebehandling

Trykkbølge brukes ved skader i sene, muskel og ledd.

Fra munnstykket på trykkbølgepistolen sendes det lydbølger inn i det skadde vevet.Trykkbølgene vil bryte ned skadet vev og kalk, og sette igang en akutt betennelsesprosess i området. Dette vil stimulere kroppens tilhelingsprosess. Kroppen vil produsere friskt vev som erstatter det skadde vevet.

Trykkbølgebehandlingen vil kort sagt bryte ned det skadde vevet i senen eller muskelen for deretter å bygge det opp igjen til en frisk sene eller muskel. Den nye senen vil være uten smerter og ha full styrke.

Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandlingen gjør litt (ganske) vondt

Under behandling vil du oppleve økte smerter. Skadet og ømt vev som blir utsatt for disse lydbølgene vil bli mer irritert og vil derfor gjøre vondt, men ikke mer enn at du holder ut den korte tiden det varer.

Dette er nødvendig å gå gjennom slik at det skadde vevet kan bli brutt ned og nytt og frisk vev bygges opp. Vi anbefaler ikke å ta smertestillende eller betennelsesdempende medisiner før denne behandlingsformen da det kan forhindre kroppens ønskede betennelsesreaksjon.

Så mange behandlinger er nødvendig

Normalt vil det utføres en behandling i uken 4-6 ganger totalt. Noen har behov for mer behandling enn dette, og andre blir bra raskere. Ved å kombinere trykkbølge med tilpasset øvelsesbehandling sikrer vi et bedre og langvarig resultat.

Disse tilstandene kan behandles med trykkbølge

I utgangspunktet vil denne behandlingsformen kunne hjelpe ved smerter og skader i sener, ligamenter, muskel og ledd i hele kroppen. Dette er tilstandene som vanligvis behandles med trykkbølge:

• Plantarfascitt

• Tennisalbue

• Kalkskulder

• Akillestendinitt

• Beinhinnebetennelse

• Hoftesmerter

• Hoppekne

Hvem kan ikke få trykkbølgebehandling?

Denne behandlingsformen er trygg så lenge behandlingen utføres av autorisert helsepersonell. Det finnes noen personer som ikke kan eller bør få denne type behandling:

• Gravide (spesielt i første trimester)

• Blødere eller personer som bruker blodfortynnende medikamenter

• Akutte infeksjoner og sår

• Kreftpasienter