Trykkbølgebehandling

Radial trykkbølgebehandling (ESWT) brukes ved langvarige seneplager og smertetilstander i muskel-/skjelettsystemet. Høyenergi-lydbølger sendes inn i skadet vev.

De vanlingste plagene vi behandler,

Skulder: Kalkskulder og senebetennelse

Hofte: Senebetennelse

Albue: Tennis- og golfalbue.

Kne: Jumper’s knee og runner’s knee

Legg: Akilles- og beinhinnebetennelse.

Fot: Plantar fascitt.

Suksessrate

Dokumentasjon fra en hel rekke land viser en suksessrate på 70-80%; det innebærer vesentlig bedre hjelp ved kroniske tilstander som ikke er blitt bedre ved andre typer behandling.

Fordeler med trykkbølgebehandling

Behandlingen stimulerer og gir effektiv støtte til kroppens selvreparerende egenskaper. Det er ikke uvanlig å oppleve umiddelbar smertelindring etter første behandling; varigheten av slik tidligeffekt vil imidlertid variere noe. Smertereduksjon kan gi umiddelbar bedring av bevegelse/ bevegelighet. Det er viktig å være klar over at kroppens "selvreparerende" egenskap er en prosess som må ta noe tid. Vi snakker ikke om noe "kvikkfiks".

Varighet

Det tar vanligvis ca. 5 - 10 minutter å gjennomføre en behandling med 2500-3000 trykkimpulser.

Smerter under behandling

Det inntrer normalt en viss naturlig smertedempning etter noe sekunder. De fleste tåler dette start-ubehaget uten spesielle tiltak.

Reaksjon etter behandling

Mange opplever reduserte eller ingen smerter. En dump, litt diffus smerte eller ømhet kan inntre noen timer etter avsluttet behandling. Varigheten vil stort sett avgrenses til 1-2 døgn. Viktig å ikke bruke nedkjøling/ isbehandling eller anti-inflammatoriske medikamenter v/ smerter.

Aktivitet etter trykkbølgebehandling

Selv om du har mindre vondt eller er smertefri, anbefaler vi at du avstår fra intensiv aktivitet som belaster plageområdet de nærmeste 48 timene etter hver behandling. Har du en klar formening om årsaken til plagene, for eksempel en jobbmessig belastning, prøv å unngå denne – eller gjør noe med forholdet.

Kontraindikasjoner

Hjerte- og sirkulasjonsforstyrrelser Graviditet eller kreft Sterke blodfortynnende medisiner Ingen kortisoninjeksjon senere enn 2 uker før behandling

Fysioform As

Snekkaråsen 4

8820 Dønna

(+47) 99 15 91 49

post@fysioform.no

Åpningstider treningssenter

Mandag - Søndag

© 2018 Fysioform Dønna A/S.